Jumaat, 9 Oktober 2009

Bumi yang bergegar...

Dalam tempoh sebulan ini, hampir tiap-tiap hari terjadi gempa bumi. Antara yang paling teruk adalah gempa yang terjadi di Samoa dan Samoa Amerika yang mencetuskan tsunami. Gempa bumi juga turut berlaku Padang, Sumatera yang turut menggegarkan Pantai Barat Semenanjung Malaysia.

Bagaimanakah sebenarnya gempa bumi berlaku? Kita akan melihatnya dari sudut Islam dan juga sains.

Firman Allah SWT. dalam Surah Taaha ayat 53, bermaksud:
"Allah yang telah menjadikan bagimu bumi sebagai hamparan dan yang telah menjadikan bagimu di bumi itu jalan-jalan dan menurunkan dari langit air hujan. Maka Kami tumbuhkan dengan air hujan itu berjenis-jenis dari tumbuh tumbuhan yang bermacam-macam".

Jika kita lihat dalam terjemahan ayat al-Quran di atas, Allah SWT telah menggunakan perkataan HAMPARAN. Ini adalah seperti mana kita menghamparkan tikar. Dari sudut sains pula, bahagian kerak bumi iaitu tanah yang kita pijak ini adalah terapung-rapung di atas satu jenis cecair di dalam bumi. Kerak bumi seolah-olah telah dihampar di atas cecair tersebut. Kerak bumi ini pula berpecah-pecah kepada beberapa lapisan yang dipanggil plak-plak tektonik. Jadi, kita dapat lihat bahawa firman Allah SWT ini dapat dibuktikan oleh sains.

Plak-plak tektonik sentiasa bergerak dan bergesel antara satu sama lain. Geseran inilah yang menyebabkan terjadinya gempa bumi.



Firman Allah SWT dalam Surah An-Nahl ayat 15, bermaksud:
"Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju."



Jika kita baca terjemahan al-Quran di atas, Allah SWT telah menjadikan gunung-ganang sebagai pasak bumi supaya tidak terjadi gempa bumi. Adakah kerakusan manusia yang menarah dan meratakan bukit-bukit menjadi punca kepada semakin kerapnya gempa bumi berlaku? Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui.

Ini pula saya ambil komen seorang pembaca di blog http://holywar-efairy.blogspot.com.

SUBHANALLAH!!!subhanallahh..waktu2 gempa di indonesia :
di Tasik 15:04 ,
di Padang(gempa pertama) 17:16 ,
diPadang(gempa kedua) 17:58 ,
gempa di Jampi(ke esokkannya dr padang) 08:52...
cuba lihat surah dan ayat Quran berdasarkan waktu2 ini..Ya Allah,Maha Besar...manusia memang menzalimi diri mereka sendiri....
1.dan Kami tidak membinasakan suatu negeri melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya. Al-hijr 15:4
2.dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (agar mentaati Allah), tetapi apabila mereka melakukan kedurhakaan di dalam (negeri) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman Kami), kemudian Kami binasakan sama sekali (negeri itu). Al-Isra 17:16
3.dan tidak ada satu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dengan siksa yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz). Al-Isra 17:58
4.(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan pengikut Firaun dan orang-orang yang sebelum mereka. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sungguh, Allah Maha Kuat lagi sangat keras siksaanNya. Al-anfal 8:52

Semoga umat Islam mengambil kejadian ini sebagai satu ujian daripada Allah SWT. Umat Islam di Malaysia mesti bersyukur kepada Allah kerana negara kita tercinta ini terhindar daripada bencana gempa bumi, gunung berapi dan juga taufan. Negara kita juga dilimpahi dengan kekayaan sumber asli. Kita sedang diuji sebenarnya dengan kesenangan. Adakah kita akan bersyukur? Terima kasih Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan