Ahad, 23 Mei 2010

Kapitalis dan Masalah Ekonomi

Seperti semua sedia maklum, Greece di ambang muflis, bermaksud Greece tidak mampu membayar hutangnya yang berjumlah 300 bilion Euro ditambah 18.5 bilion Euro lagi bagi bayaran faedah pinjaman yang matang pada 19 Mei 2010. 200 bilion Euro daripada hutang tersebut adalah dengan bank Perancis dan Jerman.

Bukan sahaja Greece bahkan Portugal, Sepanyol dan beberapa negara yang juga mempunyai hutang yang besar. Tidak mustahil kesan ke atas Malaysia juga akan dirasai.

Jadi, kita boleh nampak bahawa masalah ekonomi ini berpunca daripada ketidakmampuan membayar hutang. Apa hendak dihairankan, sistem ekonomi kapitalis memang bermaksud berhutang untuk mengembangkan ekonomi. Hendak membayar faedah pinjaman pun sudah memeningkan kepala.

Sebagai langkah mengatasi masalah ini, parlimen Greece telah mengundi untuk menerima bantuan daripada IMF dan Kesatuan Eropah. Namun, ianya bukanlah bantuan "ikhlas" tetapi ada faedah yang perlu dibayar ditambah pula dengan syarat-syarat ketat yang perlu dipatuhi. Apakah syarat-syarat tersebut?

Syarat-syarat tersebut antaranya termasuk memotong gaji dan pencen kakitangan awam dan menaikkan cukai. Sudah tentu syarat ini akan membebankan rakyat. Sudahlah gaji semakin sedikit, cukai pula dinaikkkan. Hasilnya, berlaku rusuhan di banyak bandar di Greece bagi menentang langkah ini.

Bagi saya, apa hendak dihairankan. Inilah yang akan selalu berlaku dalam sistem ekonomi kapitalis. Antara masalah ekonomi kapitalis ialah masalah ekonomi akan selalu berlaku dan berulang-ulang. Selain itu, pembahagian kek ekonomi juga tidak adil iaitu yang kaya akan semakin kaya manakala yang miskin semakin merempat.

Dan sistem ekonomi kapitalis ini sebenarnya dikuasai oleh para yahudi. Merekalah yang sebenarnya mendapat keuntungan daripada masalah orang lain. Sesiapa yang pernah membaca Protokol Yahudi tahu bahawa golongan ini akan sengaja mencipta masalah ekonomi dengan tujuan mengawal masyarakat dunia.

Jadi, masalah harga barang yang semakin naik sebenarnya berpunca daripada sistem kapitalis yang berasaskan riba ini. Tidak guna memekik melolong tentang kos sara hidup yang semakin meningkat jika kita masih hidup dalam ruang lingkup sistem kapitalis. Sebab itulah Allah SWT mengharamkan riba. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan